
Dr. George Carlo's Response to the Danish Study 
by Dr. George Carlo 
Safe Wireless Initiative 

This letter is written by Dr. Carlo in response to the Danish study published recently in the press that purportedly shows no 
connection between cell phones and cancer. Dr. George Carlo is a leading epidemiologist who formerly headed the $28 million 
Wireless Technology Research (WTR) program funded by the cell phone industry. During that time, he discovered some alarming 
findings later published in his book. 

I have some very unique personal insight that I would like to share on this 
new Danish study. I will have a formal analysis and Safe Wireless Alert out 
on this by the end of the week. But, here is important background.  

Indeed, John Boice and his colleagues have been on the cell phone industry 
payroll, and for big money, since the late 1990's. The money laundering 
vehicle is the International Epidemiology Institute -- the name sounds like a 
non-profit by design, but make no mistake, this is a big for-profit enterprise. 
When I ran the WTR, the International Epidemiology Institute, with Boice 
and a fellow named Joe McLaughlin, applied for funding to do this exact 
epidemiology study that was released this week. After much discussion 
within the WTR, they were refused funding because I felt they were blatantly biased and had overtly given 
us the notion that they would always create findings that were favorable to the industry. They thought that 
is what we wanted in the WTR -- they thought they were playing to the audience. But, they were wrong. 
When we refused to give them funding to do work, they went directly to the industry with the same pitch, 
and were hired. They were able to make good on their pitch of being able to put "put all of this under the 
radar" by further laundering the industry support money through the Danish Cancer Registry. This is the 
pitch that was given to me personally and directly. I still have their proposal.  

Watch documentary trailer:
“Cell Phone War " 

 

The study released this week is the second such study with the same "spin on the findings" from this 
group of investigators. In 2001, they also had "one of the largest studies to date", and Boice went on a bit 
of a television tour -- paid directly by the industry -- to blunt the effects of my Cell Phones: Invisible 
Hazards in the Wireless Age book tour. I faced off with him a couple of times on T.V. most notably on 
John Gibson's news show on Fox. It is interesting that Fox is also asleep at the switch on this one. 

Interestingly, the other person quoted in the news reports on this study -- and I am certain his name was 
given in the press package released by the industry for the study as that is common practice to make 
sure there is "independent corroboration" -- is Joshua Muscat. Muscat worked for me under the WTR. 
Muscat blatantly changed his data after his studies were completed under pressure from the industry. 
Specifically, Muscat's work -- peer reviewed and completed according to a specific protocol under the 
WTR -- identified a near tripling in the risk neuroepithelial tumors and a correlation between the side of 
the head where the phones were used and the side of the head where the tumor was located that were 
both statistically significant. I speak of these findings in my "Cell Phones" book because they were the 
findings in the final peer-reviewed report of the data. The findings of a statistically significant increase in 
neuroepithelial tumors and significant tumor laterality concordance were the official findings of the WTR. 
However, the industry hired an epidemiologist named Linda Erdreich to participate in the peer review. 
Under her influence, Muscat's data "mysteriously" changed -- not once, but twice. First, in the report 
Muscat gave at the Second State of the Science Colloquium -- and published in the book that contains all 
of the papers presented at the Long Beach Colloquium in June 1999 -- the statistically significant 
correlation between side of the head where tumors were and side of the head where phones were used 
disappeared. Then, yet again, in the paper that he submitted to the Journal of the American Medical 
Association, the data were further altered so that the statistically significant increase in tumor risk 
disappeared as well. Both of these alterations in the data were flagrant breaches of the peer-reviewed 
scientific protocols t hat were intended to guide that research. In a letter to the editor of JAMA before the 
study was published, I pointed these inconsistencies out and indicated that I was the funder of the study. 
The journal ignored the letter and went forward with the publication. Clearly, the industry carefully 

http://www.emf-health.com/dr-george-carlo.htm�
http://abcnews.go.com/Health/wireStory?id=2702500
http://www.healthstyles4urx.com/articles


orchestrated the Muscat fraud so that the data that were "published" in JAMA carried no statistical 
significance. The press release for that study carried the "no statistical findings" heading. Of course, all of 
these data manipulations are evident in published papers, but no one has chosen to raise the issue in the 
media.  

Interestingly, when the Muscat JAMA study was released in January 2001, there was another "high 
credibility" companion paper released in the industry package along with it to support the "no cancer from 
cell phones" spin. That study, done by Inskip et al., was released two weeks early at the request of the 
industry, so that there would appear to be two leading journals debunking the cell phone-cancer 
hypothesis at the same time. They were all bundled into one package that was sprung on me one night 
when I was being interviewed by Dan Rather of CBS News. In that paper, Inskip himself pointed out that 
the study did not include any tumors that were within the range of exposure to the cell phone near field 
plume. However, even with the admitted shortcoming that the data were only marginally relevant to actual 
cell phone induced radiation exposures, it was lauded as another cell phone safety harbinger in the press 
package. And, who was that Journal who agreed to release the study early under pressure from the cell 
phone industry? You guessed it, the Journal of the National Cancer Institute. And, who had just left the 
payroll of the National Cancer Institute who runs the journal at the time? You guessed it -- John Boice.  

Finally, also now circulating in the press package as part of this latest study are comments from Michael 
Thun of the American Cancer Society. He is using this as an entre to get in the news to raise some 
money for ACS. His take -- the studies show no risk. Of course, what people don't know is that in 2002, 
scientists from the American Cancer Society testified in brain cancer litigation in Federal Court in 
Baltimore, Maryland on behalf of the cell phone industry. They would want you to believe that no one was 
paid for that testimony. However, shortly after that, a report was released by the American Cancer Society 
that included cells phones as one of the greatest cancer myths. So blatant was this connection between 
the American Cancer Society and the cell phone industry, that last year, when Sanjay Gupta of CNN ran 
a story about the belief of Johnnie Cochran's surgeon that his fatal brain tumor was due to his cell phone 
use, the industry did not even reply in the story. Instead, they simply referred to and quoted the American 
Cancer Society's report on cell phones being one of the cancer myths. Thus, they used the American 
Cancer Society paper as a public relations shield.  

Everything I say here is fully documented by publicly available information. But, it is so diffuse that it is 
difficult for folks to connect the dots. Inexplicably, there remains a peculiar absence of investigative 
journalists who are working on uncovering the full breadth and depth of the industry's orchestrated 
manipulation program. Where are Woodward and Bernstein when you need them?  

Am I calling out some very prestigious groups and openly showing their conspicuous unethical behavior, 
questionable integrity and disregard for public health? You bet I am. The Danish Cancer Registry, John 
Boice, Joshua Muscat, Michael Thun, Linda Erdreich, the Journal of the National Cancer Institute, the 
Journal of the American Medical Association and the American Cancer Society have ties to the 
telecommunications industry that compromise their ability to provide meaningful information on this 
important public health issue. As sad as it is, this is a "follow the money" exercise that is yet another 
example of public health being compromised by industry subterfuge. 

Please feel free to pass this word.  

Dr. George L. Carlo  
Science and Public Policy Institute  
1101 Pennsylvania Ave. NW -- 7th Floor  
Washington, D.C. 20004  
www.sppionline.org  
202-756-7744  

 

http://www.sppionline.org/

